تأثیر ورزش در جلوگیری از ابتلا به دیابت و مدیریت آن در افرادی با سطوح تحصیلی مختلف

20 اوت 2015- محققان  دانشگاه  کانزاس اعلام کردند داشتن  فعالیت  فیزیکی و رژیم غذایی سالم  برای جلوگیری از ابتلا به دیابت و مدیریت آن برای  افرادیکه از کالج فارغ التحصیل نشده اند،  چندان موثر نیست.

دکتر Chapmanمی گوید: اساساً برای افرادیکه دارای مدرک کالج هستند یا دارای  تحصیلات بالاتری  می باشند داشتن رفتارهای مثبت سلامت مانند انجام ورزش نسبت به سایر گروه ها موثرتر است این مسئله به ایجاد نابرابری بیشتر درآینده منجر خواهد شد.

دراین تحقیق پس از کنترل رژیم غذایی، نمایه ی توده ی بدنی و عوامل اجتماعی مشخص گردید که  بالغین دارای مدرک دانشگاهی که از نظر فیزیکی فعال هستند، 6 درصد کمتر از  بالغین  فارغ التحصیل  نشده دارای علایم پیش دیابت یا افزایش قند خون می باشند.

 برای بزرگسالی با مدرک دیپلم دبیرستان یا افرادیکه از دبیرستان هرگز  فارغ التحصیل نشده اند، انجام  بهترین نوع  فعالیت فیزیکی تنها یک درصد  شانس علایم  پیش دیابت را کاهش می دهد.

دکتر Chapmanمی گوید: نتایج این تحقیق تفاوت بزرگی را در افراد  در معرض خطر دیابت ایجاد می نماید. بطور کلی فعال بودن احتمال ابتلا افراد را به دیابت کم می کند، با این حال احتمال ابتلا به دیابت  درمیان افرادیکه دارای مدرک دانشگاهی هستند، 2.5درصد کمتر از افراد فعال و 6.6درصد کمتر از افراد غیرفعال می باشد. درمقابل، احتمال ابتلا به دیابت برای افرادیکه دارای مدرک دیپلم  دبیرستان  نیستند، ولی دارای  فعالیت فیزیکی می باشند 5 درصد و اگر فعالیت  فیزیکی نداشته باشند 7.2درصد است.

دکتر Chapmanنتایج این تحقیق را در 24 اوت در یکصد و دهمین نشست سالانه ی انجمن جامعه شناسان آمریکا  ارائه  خواهد کرد.

 او می گوید: نتایج این تحقیق می تواند به پزشکان و مقامات بهداشتی کشور برای طراحی روشهایی برای کاهش ابتلا به  دیابت بخصوص در افرادیکه  تحصیلاتی  کمتر از تحصیلات متوسطه دارند، کمک  کند.

  دکتر  Chapman  می افزاید: این تحقیق از نتایج مطالعات قبلی که نشان داده است افرادی با  سطح تحصیلات بالاتر به دلیل  دسترسی به محیط زندگی بهتر به انجام ورزش و رعایت  شیوه ی زندگی سالم تشویق می شوند، حمایت می کند.

 داشتن تحصیلات بالاتر و زندگی درمحیط بهتر، امکان رفتن  به ورزشگاه و امکان پیاده روی را برای این افراد  آسانتر می کند. از سوی دیگر فارغ التحصیلان  از دانشگاه به احتمال زیاد  در مشاغلی با ثبات مالی وانعطاف پذیری بیشتر مشغول به کار هستند، درنتیجه تحت تأثیر عوامل استرس زای اجتماعی کمتری قرار می گیرند.

 نتایج تحقیق اصلاح این نابرابری را توصیه  نمی کند اما نتایج آن نقطه ی عطفی برای بحث در مورد  چگونگی پیشگیری یا مدیریت  دیابت  بویژه  درمیان افرادیست که فعالیت های  فیزیکی کنونی شان  تأثیر کمتری بر سلامت  آنها دارد.

درحال حاضر کمک به افراد تحصیل کرده بیش از کمک به افرادی با تحصیلات کمتر است اما در حقیقت  افرادی با میزان تحصیلات کم، نیاز بیشتری به دریافت کمک برای جلوگیری از ابتلا به دیابت یا کنترل آن دارند.

منبع: www.medicalnewstoday.com/releases/298382.php